tisdag 28 juli 2009

Utsikt

...från ett båthus vid Laisan med vacker vy mot berget Nadok.
Bakom ryggen ligger "leksakskajakerna" och väntar på nya utfärder. Det finns många fina paddelvatten att utforska häromkring, Hornavan och dess öar, Piteälven från fjäll till inland osv. men nu blev den här sommaren långt ifrån vad som var tänkt, så även denna vistelse.
Om 6 tim bär det av till Umeå och på fredagkväll äntras tåget mot Västkusten. Om kommande väder blir hyfsat ska någon kuststräcka paddlas, saknar Lettmannkajaken och dess superba komfort!


VKV-paddel får allt följa med till Väst.
Det är min första paddel och den har legat undanskuffad i källaren i många år, diverse paddlar med långsmala blad blev favoriter.
Inför denna resa kunde VKV-paddeln duga, men herregud paddeln är underskattad av mig, den är faktiskt inte den spade som jag en gång tyckte och därmed förpassade den till mörka rum.
Lätt som en plätt klyver den ytan och går mjukt och fint i vattnet. Helt klart blir den nya reserv- och variationspaddeln. Allt nytt är kanske inte alltid bäst även om jag galet glad i min Lettmannpaddel.